Знайдено 8 точних результатів, 28 схожих збігів.

СЛОВНИК
ма́тірка
значення
  • Коноплі з жіночими квітками, які дають насіння і з яких виробляють грубе волокно.

Унормована географічна назва річки — Матірка, ((рос.) Матерка).

Матірка ((рос.) Матерка) — на топографічних картах другої половини ХХ ст.

Плоскінь дає не більше 33, а матірка — 66 % загального врожаю волокна.

Ставчани розташовані між селом Стара Гута і слободою Потапово уздовж початку річки Матірка.

Околицями села протікає річка Матірка, що бере початок поблизу села Любомирівки та впадає в одну з численних заток Дністра.

У Словнику гідронімів України за різними літературними джерелами відзначені назви: Maciurska, Meterska, Boryczow, Матерская, Барычова, Боричова, Борщовка, Матѐрка, Матюрска, Борщова, Матірка.

Найменування, імовірно, походить від діалектної назви конопель матірка — конопель, що дають насіння (що несуть жіночі квітки) і, очевидно, пов'язана з культивуванням їх на берегах річки.

Тільки в Новоушицькому районі 8 річок, загальною протяжністю 182,8 кілометрів (Ушиця, Калюс, Жорнівка, Данилівна, Батіг, Глибочок, Хребтіїв, Матірка), виробивши глибокі каньйоноподібні долини, зносять свої води у повноводний Дністер.

Все що поруч – Хмельниччина, за Матіркою – Вінниччина, а за Дністром – Буковина.

Вона виводить до місця впадіння в Матірку її притоки – Попівського рівчака.

Якщо від криниці хтось захоче спуститися навпростець до Матірки – це погана ідея.

Попри велетенські розміри, житлова частина городища займала лише незначну його частину – терасу над місцем злиття Матірки та Дністра.

З боку Матірки, трішки нижче валів, маємо ще одну цікаву «родзинку», що навряд чи кого залишить байдужим.

Ма́тірка — жіноча рослина конопель.

З насіння матірки отримують конопляну олію.

Північно-східніше Нової Гути Вільхавка впадає у Матірку.

Так сорочки виготовляли з лляного полотна, плоскінного або матірки.

Волокна в матірки менш міцні, але придатні для вироблення тканин.

Долинами Дністра та річки Матірки Хмельницька область межує з Вінницькою і Чернівецькою областями.

Дейбуки — правий схил долини річки Матірки (Березівської) на розі Дністровської долини, де проживала сім'я Дейбуків.

Об'єднана Сербська Республіка була проєктом об'єднання РС і РСК до анексії «державою-матіркою Сербією».

Якщо сорочка мала підточку, то вона могла шитися з грубшого полотна — з матірки.

Бурнак — колишня назва порогу на Дністрі у місці впадання р. Матірки (у Рудківцях називали Березівською річкою).

Зі слів Катерини Петрівни Матірко, навесні 1919 року сталася страшна трагедія, свідком якої була вона сама.

Ярок з потічками із Калатур і Гатни, що впадав у р. Матірку (Березівську річку).

На городищі в межах тераси Маціорської долини (р. Матірки) розкопками відкрито близько 40 жител, ряд господарських споруд і ям.

Фортифікації городища займають стрімкий схил долини р. Матірки і плато над Дністром в межах с. Рудківці Новоушицького району Хмельницької області.

Одне городище займало терасу і крутий схил долини р. Матірки, інше, що складається із двох масивів, розташоване на рівнині у селі.

З трьох боків воно захищене чималими природними перепонами – майже прямовисними схилами Дністра і його допливу Матірки (зараз затоплена Дністровським водосховищем), а також Попівським рівчаком.

Яр (48°38′56″ пн. ш. 27°22′46″ сх. д.), урочище в долині р. Матірки; до середини XX ст. назва хутору.

За спогадами жительки села Хребтіїв Катерини Петрівни Матірко (дівоче прізвище Василевська), вона з 17-ти років працювала покоївкою у хребтіївських панів Патонів.

Франко був для Галичини хорошим женихом, матірки не раз казали самому йому (й Ольга про це знала): „Ось, узяв росіянку, міг би вибрати й багатеньку“.

Село Рудківці розташоване на високому нагірному березі Дністра при впадінні в нього річки Матірки (стара назва «Боричова»), долини яких сьогодні утворюють ложе Дністровського водосховища.

Воно займає опуклу рівнину в межах с. Рудковець і трьома сторонами примикає до крутих схилів долини р. Дністра, її притоки — р. Матірки (Березівської), і притоки останньої — Попівського рівчака.

Сорочки виготовляли з домашнього лляного та конопляного полотна, плоскінного або матірки, бамбаку (Поділля, Буковина), а сорочки вищих станів суспільства (шляхти, козаків, міщан) шилися також з серпанку та шовку.

Як видно із спогадів К. П. Матірко та інших, ці події відбувались десь у другій половині квітня 1919 року, коли Нова Ушиця була знову відвойована у петлюрівців радянськими військами, і вся влада належала тут створеному ревкому.